Čo trápi riaditeľku základnej školy

Autor: Júlia Čurillová | 16.2.2016 o 19:18 | Karma článku: 6,25 | Prečítané:  1356x

  Naše školstvo trápi veľa problémov, každý z nás vidí predovšetkým tie, ktoré sa ho dotýkajú priamo. Tu je niekoľko vecných starostí riaditeľky Základnej školy v Bystranoch.

Financovanie škôl na základe počtu žiakov núti školu správať sa tak, aby získala a udržala si čo najvyšší počet žiakov. Ako môže byť potom učiteľ autoritou, keď namiesto toho, aby kládol dôraz na obsah výučby, znižuje latku dôslednosti, len aby boli rodičia spokojní a náhodou svoje dieťa nedali do inej, „lepšej“ školy. 

Mzdu vnímam ako vyjadrenie hodnoty práce človeka, z toho ma vyplynúť aj jeho postavenie medzi ľuďmi. Koho si máme vážiť? Vždy som bola presvedčená, že tí, ktorí učia iných, robia niečo výnimočné, pomáhajú iným stať sa človekom. Dnešná realita je však taká, že byť učiteľom je skôr podradná práca. Možno ste aj vy kedysi chceli byť učiteľom, učiteľkou, lebo to bolo vážené poslanie. Dnes sa už deti „na učiteľov“ takmer ani nehrajú. 

Nie je to iba o učiteľoch, nepedagogickí zamestnanci majú ten istý cieľ ako učitelia, no ich plat je k ich pozícii na škole tiež ponižujúci.

Sú tu tiež štátni školskí inšpektori, ktorí majú ručiť za kvalitu výučby na školách. Vie o tom verejnosť, že ich plat je ešte nižší ako plat rádových učiteľov? Aby ste sa mohli stať školským inšpektorom, musíte mať odpracované roky aj priamo v riadiacich pozíciách školy. Ktorý zástupca riaditeľa alebo riaditeľ školy pôjde pracovať na inšpekciu, ak by mal potom nižší plat, než keby sa vrátil učiteľovať? Myslíte si, že štátnu školskú inšpekciu za takýchto podmienok možno „omladiť“? 

Ministerstvo školstva riadi už toľko inštitúcií, ktoré musí riaditeľ školy rešpektovať, že je to riadny guláš. Zvyčajne sa vám zdá, že pravá ruka nevie, čo robí tá ľavá. Ustavičné zmeny v legislatíve navyše tento guláš dobre korenia a komplikujú tak život na školách ešte viac. Náš jedinečný systém financovania školských zariadení (školských klubov, jedální, materských škôl...), ktoré sú z pohľadu financovania existenčne odkázané na ľubovôľu samospráv.

Je to iba zlomok, vrchol ľadovca, čo má trápi. 

Sú to problémy, ktoré trápia možno každú riaditeľku na Slovensku. Na východ od Banskej Bystrice sú však javy, ktoré prekračujú normu a občas idú až do extrémov. 

Máme tu výrazne viac špeciálnych škôl, žiakov z marginalizovaných komunít a zo znevyhodňujúceho prostredia. Klasické metódy výučby tu zákonite zlyhávajú, potrebujeme implementovať princípy modernej pedagogiky. Nemôžeme od žiaka očakávať, že sa prispôsobí podmienkam školy, tu sa škola musí prispôsobovať potrebám žiaka. Nie je u nás bežné, aby škola mala školskú jedáleň, telocvičňu, dostatok učební na jednozmennú prevádzku. 

Toto sú problémy, ktoré nevyrieši ani najlepší manažér - riaditeľ. Tu je potrebné systémové riešenie a skutočne aktívny prístup zo strany štátu. 

Chcela som iba naznačiť, že nie všetky problémy sa majú a dajú riešiť plošne, pri niektorých školách je potrebné zohľadniť ich špecifiká a lokálne podmienky. Je veľmi jednoduché paušalizovať, zovšeobecňovať, ale táto cesta nebola, nie je a nebude účinná! Voláme po individuálnom prístupe, tak sa ho konečne naučme zohľadňovať! 

Chceme lepšie školstvo? Tak sa opýtajme učiteľov a riaditeľov z celého Slovenska, čo nás trápi a čo je treba urobiť. Hovorme s tými, ktorí poznajú problémy školstva z praxe, nie iba s tými, ktorí o nich počuli...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.


Už ste čítali?