Priemerné alebo výnimočné?

Autor: Júlia Čurillová | 18.1.2016 o 16:57 | Karma článku: 5,03 | Prečítané:  934x

Určite si prajete, aby z našich detí vyrástli silné a slobodné osobnosti. Individuálny prístup vo výučbe žiakov je k tomu nevyhnutný, ale rovnako aj individuálne hodnotenie. Venujte mi chvíľku, týka sa to našich detí. 

Milí rodičia a učitelia, myslím, že sa dohodneme na tom, že každé dieťa je výnimočné, unikátne, má svoj talent, ale aj problémy, s ktorými potrebuje pomôcť. Potom je správne, aby vzdelávanie rešpektovalo jeho individualitu a pôsobilo, učilo a vychovávalo v súlade s jeho predpokladmi, s jeho telesnými, psychickými a sociálnymi potrebami. Cieľ nie je, aby boli všetci rovnakí, ale aby sa naše deti stali harmonickou osobnosťou. Tak to zhruba definujú aj naše zákony. 

Na druhej strane tu máme celoplošné testovania, kedy je naša snaha vychovávať osobnosti podkopaná snahou ukázať, kto je tu najlepší. Tak vytvárame skupinku vyvolených, ktorí presne zodpovedajú kritériám, o ktorých tvrdíme, že sú objektívne. Tým ostatným dáme akoby najavo, že sú priemerní, alebo podpriemerní. S týmto vedomím menejcennosti potom žijú dlho, možno aj celý život. Je to niekedy bariéra rozvoja ich individuálnej osobnosti, ich talentu ukrytého v iných kompetenciách. 

S ohľadom na súčasný stav nášho vzdelávania si myslím, že premena tohto systému na úplne nový je utópia a možno až SCI-FI. Chcem to však začať meniť. Netvrdím, že všetko staré je zlé a všetci doteraz sa mýlili. Ale dnes je potreba iná. Dnes skutočne potrebujeme vychovávať osobnosti, slobodných ľudí, zodpovedných, ohľaduplných a sebavedomých. Škola sa musí začať prispôsobovať potrebám žiakov. Nie žiak potrebám školy. Na tento trend modernej pedagogiky by mal myslieť aj štát.

Nemyslím si, že na nové riešenia prídem sama, ale s jasným cieľom diskusie sa mnohé dá riešiť a vyriešiť. Mojou prvou snahou je, aby sa pri testovaní žiakov zohľadňovali ich predpoklady. Nemôže mať rovnaký test študent  odbornej školy i študent gymnázia!Žiak s poruchami učenia nemôže mať rovnaký test ako žiak s nadaním! Dieťa, ktoré v domácom prostredí nehovorí úradným jazykom, nemôže mať taký istý čas na vypracovanie testu ako dieťa, ktorému je úradný jazyk aj jazykom materinským! A tak ďalej, a tak podobne, špecifík je tu naozaj dosť. 

Malými krokmi a s dobrým úmyslom! To je spôsob, akým to chcem robiť ja. Preto sa uchádzam aj o váš preferenčný hlas pre vstup do verejnej služby.

Júlia Čurillová

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.


Už ste čítali?